U bent hier

Provincie zorgt voor volwaardige bewegwijzering fietssnelweg F4 Antwerpen – Gent

De provincie Oost-Vlaanderen liet dit voorjaar de fietssnelweg F4 tussen Gent en Antwerpen bewegwijzeren. Dus net voor de lente staan er op het traject van Gent-Dampoort tot Zwijndrecht gloednieuwe wegwijzers. Andere regio’s deden dit al veel eerder.

Ruim twintig jaar geleden realiseerde de stichting Veloland Schweiz de bewegwijzering van negen nationale fietsroutes doorheen Zwitserland. In het Verenigd Koninkrijk bewegwijzerde Sustrans in de jaren ’90 reeds 8.000 km routes op het National Cycle Network. Wallonië realiseerde in de jaren ’90 de eerste RAVEL-langeafstandstrajecten (Réseau Autonome de Voies Lentes). Die achterstand wordt in onze provincie nu weggewerkt. Maar aan de provinciegrens bij Antwerpen houdt ze abrupt op.

  

De Waaslandroute is nu op het centrale deel tussen Destelbergen en Zwijndrecht met veel zorg bewegwijzerd. Er zijn enkele honderden bordjes neergezet langs het traject in beide richtingen. Er staat voor elk kruispunt een viervoudige aanduiding: 1. een aankondigingsbord, 2. vervolgens de richtingaanwijzer, 3. daarna de kilometeraanduiding tot het eerstvolgende dorp en tegelijk tot het eindpunt Antwerpen of Gent, 4. daar bovenop krijgt de fietser nogmaals de bevestiging dat hij juist zit met het F4-logo op het wegdek. Bij grote knooppunten werden ook nog overzichtsborden geplaatst. Ze geven een schematisch beeld van heel de F4 met de meeste aftakkingen.

In Beervelde, Lokeren, Sint-Niklaas en Beveren werd eerder al een teltotem geplaatst. Hij geeft het aantal fietsers weer vanaf het begin van de dag en het jaar. Bij de Durmebrug achter station Lokeren worden de meeste fietsen geteld: voorbije winter gemiddeld ruim 1.000 per dag met pieken tot 2.000 per dag. Leuk om weten: in 1995, in het dossier Nieuwe Regionetwerken, stelde ABLLO al voor om deze verbinding over de Durme te realiseren (in dat jaar is de achteringang van het station afgewerkt).

   

Met de bewegwijzering van de F4 zet het fietsbeleid een grote stap vooruit. Dit beleid moet verder gezet worden. Delen van het traject zijn nog veel te smal. Op tal van kruispunten geniet de fietser nog geen voorrang. De F4 is nu twee (!) jaar onderbroken voor de bouw van een onderdoorgang onder de spoorlijn nabij de wijk Kopkapel te Lokeren. Lang niet alle neuzen wijzen in dezelfde richting. Wij duimen voor een nog krachtiger fietsbeleidsaanpak.

Fred Van Remoortel – ABLLO vzw